Przejawy kultury ludowej w ofertach polskich biur podróży

Wstęp 2

Rozdział I. Kultura ludowa w ujęciu międzynarodowym 4
1.1. Kultura ludowa – ustalenia terminologiczne 4
1.2. Składowe kultury ludowej 5
1.3. Międzynarodowy wymiar kultury ludowej 12
1.4. Kultura ludowa a turystyka międzynarodowa 17

Rozdział II. Charakterystyka kultury ludowej wybranych krajów europejskich 24
2.1. Kultura ludowa w Grecji 24
2.2. Kultura ludowa w Hiszpanii 32
2.3. Kultura ludowa we Włoszech 39

Rozdział III. Badania własne – faza przygotowawcza 45
3.1. Cel i zakres badań 45
3.2. Metody i narzędzia badawcze 48
3.3. Wybór biur podróży do badań wraz z uzasadnieniem 51
3.4. Ogólna charakterystyka badanych biur podróży 52

Rozdział IV. Analiza i ocena przejawów kultury ludowej w ofertach wybranych biur podróży 59
4.1. Kultura ludowa w ofertach biura TRIADA 59
4.2. Kultura ludowa w ofertach biura SCAN HOLIDAY 60
4.3. Kultura ludowa – doświadczenia obu badanych biur podróży 63
4.4. Ocena badanej sfery i propozycje usprawnień 70

Zakończenie 78
Bibliografia 84
Spis fotografii 86
Spis rysunków 87
Aneks 88

Wstęp

Ogólnie można uznać pojęcie „kultura” za tak zakorzenione w myśleniu antropologicznym, że możemy nazwać antropologiem kogoś, kto ma zwyczaj używać terminu „kultura”. Kiedy uzależnienie od tego pojęcia osiąga taki poziom, że staje się porównywalne z „doświadczeniem nawrócenia”, wówczas możemy powiedzieć, że antropolog używa pojęcia „kultura” z nadzieją, a nawet z wiarą.

Antropologiczna perspektywa w myśleniu o człowieku jest niezwykle szeroka i często zawiera porównania do innych zjawisk we wszechświecie; do społeczeństw zwierzęcych czy też zjawisk takich jak życie, materia, przestrzeń i inne. W pojęciu „kultura”, w jego najszerszym rozumieniu, zawarte jest dążenie do sprowadzenia ludzkich działań i zamierzeń do podstawowego poziomu znaczeń po to, by zrozumieć je przez odniesienie do uniwersalnych terminów. Gdy mówimy o ludziach należących do różnych kultur, odwołujemy się do bardzo podstawowych różnic między nimi, co sugeruje istnienie specyficznych odmian fenomenu człowieczeństwa. Jakkolwiek tak rozumiane słowo „kultura” uległo daleko posuniętej „inflacji”, będę tutaj używał go w bardziej mocnym sensie.

Fakt, że antropologia wybiera na potrzeby badania człowieczeństwa pojęcie lak szerokie i podstawowe zarazem, wyrażające niepowtarzalność i różnorodność człowieka, stawia tę naukę w szczególnej sytuacji. Podobnie jak epistemolog, który rozważa „znaczenie znaczenia”, czy psycholog zastanawiający się, jak myślą ludzie, antropolog jest zmuszony do połączenia siebie i własnej drogi życiowej ze swym przedmiotem badań i w efekcie do studiowania samego siebie. Ściślej rzecz biorąc, ponieważ mówimy o całkowitych umiejętnościach osób jako o „kulturze”, antropolog używa własnej kultury do studiowania innych kultur i kultury ludzkiej w ogólności.

W niniejszej pracy podjęto próbę ukazania istoty i przejawów kultury ludowej w ofertach polskich biur podróży – analizę i ocenę na przykładzie wybranych podmiotów. Taki też był cel zasadniczy cel opracowania.

Praca składa się z czterech rozdziałów:

Rozdział pierwszy to kultura ludowa w ujęciu międzynarodowym: kultura ludowa – ustalenia terminologiczne, składowe kultury ludowej, międzynarodowy wymiar kultury ludowej oraz kultura ludowa a turystyka międzynarodowa.

Rozdział drugi to charakterystyka kultury ludowej wybranych krajów europejskich: Grecji, Hiszpanii oraz Włoch.

Rozdział trzeci to badania własne – faza przygotowawcza: cel i zakres badań, metody i narzędzia badawcze, identyfikacja biur podróży w regionie łódzkim, wybór biur podróży do badań wraz z uzasadnieniem oraz ogólna charakterystyka  badanych biur podróży.

W rozdziale czwartym zaprezentowano analizę i ocenę przejawów kultury ludowej w ofertach wybranych biur podróży: Triadzie oraz Scan Holiday i propozycje usprawnień.

Całość opracowania powstała w oparciu o literaturę fachową, artykuły prasowe, akty prawne oraz źródła ze stron WWW i badania własne.